Wie kent ze niet? Opdringerige jongens en meisjes die u tijdens de boodschappen lastig vallen met gratis kranten of gezonde maaltijdboxen. De enkeling die de verkopers toch weten te strikken komt uiteindelijk vaak van een koude kermis thuis. De aangeboden krant is helemaal niet voor noppes of voor de tweede maaltijdbox betaal je plots de volle mep.

Kortom, er heerst een hoop onduidelijkheid rondom de zogeheten ‘field marketing’. Valt deze verkooptechniek niet onder misleiding van de consument?

De Consumentenbond heeft de afgelopen tijd tal van klachten ontvangen omtrent de (agressieve) verkoopmethoden van HelloFresh[1]. Er heerst verwarring rondom de cadeaukaarten die worden aangeboden, maar ook de straatverkopers zorgen voor de nodige protesten onder consumenten.De Stichting Reclame Code is hierop ingesprongen en probeert een oplossing te bieden met de inwerkingtreding van de Reclamecode Fieldmarketing (RFM)[2] op 1 januari 2016. In deze reclamecode staan onder andere regels voor werving buiten de verkoopruimte, zoals op straat of aan de deur. Volgens de regels dient de consument bijvoorbeeld professioneel en respectvol door de verkopers aan te worden gesproken.

Met de komst van RFM wordt er hopelijk voor gezorgd dat de consument zich niet langer belaagd voelt op straat of aan de deur. Mocht u alsnog klachten hebben over Fieldmarketing dan kunt u een klacht indienen bij de betreffende adverteerder of de Reclame Code Commissie. Laten we in ieder geval hopen dat de bedrijven hun lesje hebben geleerden dat de onduidelijkheid rondom de verkoop wordt afgenomen en de verkopers fatsoenlijk worden opgeleid.

 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.