Het Europees Kampioenschap voetbal is inmiddels een week aan de gang, maar de voorpret rondom de EK gadgets was al geruime tijd eerder gestart. Na het Wereld Kampioenschap voetbal in 2010 was heel Nederland vooral benieuwd met welke jurk Bavaria voor dit voetbalseizoen aan zou komen.

In april dit jaar is dan eindelijk de zogenaamde V-dress van Bavaria gelanceerd.

Deze nieuwsgierigheid is voornamelijk ontstaan na de enorme ophef in 2010 waarbij de FIFA een klacht indiende tegen Bavaria en zelfs een aantal meisjes werden opgepakt voor het dragen van de Bavaria jurk tijdens een WK wedstrijd in Zuid-Afrika. En nu is dan de KNVB aan de beurt die begin mei van dit jaar overwoog juridische stappen te nemen tegen het biermerk voor het op de markt brengen van hun “Victory” (V-dress) jurk. Het grote probleem jegens Bavaria ligt er wederom in het feit dat Bavaria geen officiële reclamesponsor van het EK is maar er ondanks in slaagt om veel aandacht te krijgen in de (wereld)pers. Dit stuit dan ook zowel de FIFA als de KNVB tegen de borst.

Het begon allemaal tijdens het WK in Johannesburg in het jaar 2010 toen tijdens een wedstrijd van het Nederlands elftal tegen Denemarken ruim 35 vrouwen in de “Bavaria Dutch Dress” verschenen in het stadion van Johannesburg. Alle dames werden nog voor de wedstrijd het stadion uitgezet en gearresteerd. Als reden van de arrestatie gaf de FIFA in het feit dat de officiële sponsor van het evenement “Budweiser” beschermd diende te worden. Het hele voorval leidde in Nederland zelfs tot Kamervragen. Uit de discussie rondom de Kamervragen kan echter geconcludeerd worden dat het dragen van kleding van een concurrerend merk, in dit geval het dragen van de “Bavaria Dutch Dress”, niet kan leiden tot een auteursrecht- of merkrechtinbreuk, laat staan een strafrechtelijke vervolging. Hiermee was het probleem rondom de Bavaria Dutch Dress dan ook van de baan.

Opmerkelijk is overigens te noemen dat Bavaria als merk niet eens zichtbaar is op beide jurkjes. Dit in tegenstelling tot vele gadgets van andere merken waarop het betreffende merk wel degelijk staat afgebeeld. Het lijkt hier dan ook zogenaamde sluikreclame te zijn op welke wijze Bavaria het iedere keer weer voor elkaar krijgt om op slimme wijze haar biermerk te promoten. Het lijkt er verdacht veel op dat rondom het voetbal Bavaria graag haar naam waar maakt wanneer het gaat om guerrillamarketing, want ook dit jaar is Bavaria er wederom in geslaagd.

Bavaria deed immers in april dit jaar het stof weer doen opwaaien met de promotie rondom de komst van de V-dress. Nog voordat de officiële lancering een feit was kwam de KNVB al met een statement zich te zullen gaan buigen over het nieuwe Bavaria jurkje. Sinds begin mei ligt de V-dress officieel te koop in de winkels. Toch heeft Bavaria voor haar nieuwe reclamestrunt het zekere voor het onzekere genomen en enkele wijzigingen doorgevoerd. Zo is inmiddels gebleken dat in het label van de Bavaria V-dress staat geschreven “Do not wear in stadium”. De ware reden achter het toevoegen van het label in de jurk is tot op heden onbekend gebleven. Het lijkt erop dat Bavaria hier simpelweg mee zich tegen enige claims tijdens het EK probeert in te dekken. Uiteraard blijft Bavaria hopen dat de Nederlandse dames de jurk aan blijven doen en zelfs in het stadium.

De conclusie is dan niet anders dat Bavaria met het produceren van haar EK jurk in ieder geval merkrechtelijk dan wel auteursrechtelijk niks juridisch gezien onjuist doet. Met of zonder dergelijk label is het nog maar de vraag of Bavaria vanuit een juridisch standpunt inbreukmakend, dan wel onrechtmatig handelt. De eigenaar van een voetbalstadion kan, op basis van zijn eigendomsrecht, regels aan de bezoekers opleggen. Uiteraard kent ook de FIFA regels omtrent reclame-uitingen om haar officiële sponsors te beschermen. Met deze reclameregels in het achterhoofd doet Bavaria er goed aan om in ieder geval niet haar merknaam op de V-dress af te beelden. De reclame is zelfs zonder deze aanduiding al goed geslaagd, iedereen weet dat het jurkje van Bavaria afkomstig is. Om die reden heeft Bavaria waarschijnlijk een extra argument bedacht om zich tegen mogelijke claims te verweren, het zogenaamde “Do not wear in stadium” labeltje. Oftewel, dames draag dit jurkje alleen op eigen risico. Uiteraard is Bavaria voor de officiële hoofdsponsoren een doorn in het oog. Maar zoals waarschijnlijk de V-dress in dit EK dan ook weer vaak in beeld komen de Kamer al oordeelde, het dragen van kleding van een concurrerend merk is niet verboden.

 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.