Een Kordaat biertje lijkt niet op een Kornuit biertje

Op een gemiddelde vrijdagmiddagborrel vloeit het bier vaak rijkelijk, maar let dan wel goed op of er een Kornuit of een Kordaat flesje voor je staat. Het zou namelijk zo maar kunnen dat je het verschil over het hoofd ziet. Beide namen lijken zo op het eerste gezicht behoorlijk op elkaar, maar is dit ook genoeg om daar juridisch tegen op te treden?

Grolsch brengt al enige tijd Kornuit op de markt en bij de Lidl is sinds enkele maanden Kordaat in de schappen te vinden. Saillant detail is dat deze laatste door Bavaria wordt geproduceerd. Beide merknamen hebben duidelijk de eerste drie beginletters, wat vaak bij merkengeschillen vaak een grote rol speelt, omdat de consument blijkbaar vooral op het eerste deel van een woord let. Overigens is ook de laatste letter ‘t’ hetzelfde, maar dit is in een merkengeschil net wat minder interessant, al maakt dit het verschil tussen de woorden nog wat kleiner. Lidl heeft er bij haar reclamecampagnes ook voor gekozen om eenzelfde soort hoofdpersoon te kiezen als Grolsch heeft gedaan. Dit helpt de consument natuurlijk wel op weg om de associatie tussen beide biertjes te leggen, maar dit speelt in de pure merkenrechtelijke vergelijking nog geen rol.

Verder zijn er natuurlijk ook verschillen tussen beide merknamen te vinden. Beide namen zijn bestaande Nederlandse woorden en hebben een hele andere betekenis. Verder wordt door Grolsch bij haar Kornuit bier een heel ander logo gebruikt dan Lidl bij haar Kordaat bier gebruikt. Als je beide flesjes naast elkaar ziet, is dan ook duidelijk een ander vormgegeven label te zien.

De rechtbank Rotterdam heeft inmiddels[1] uitspraak gedaan in het door Grolsch aangespannen kort geding. Volgens de rechter wegen de diverse overeenkomsten niet op tegen de verschillen tussen beide merken. Lidl mag dan ook haar Kordaat biertjes blijven aanbieden.

Ik kan me best voorstellen dat het kan gebeuren dat je in de snelheid een Kordaat biertje pakt, terwijl je een Kornuit biertje had willen pakken. Als je Kor- ziet staan, dan denk ik dat de tweede lettergreep niet zo’n grote rol meer speelt. Puur op basis hiervan zou je dan ook verwachten dat Grolsch erin zou moeten slagen om merkinbreuk aan te tonen. Nu het zo is dat beide biertjes bij andere supermarkten in de schappen liggen, zal deze verwarring in de praktijk niet zo snel voorkomen. Een logische beslissing van de rechter dus, maar kijk zelf de volgende keer in ieder geval goed naar het label!

 

[1] Rechtbank Rotterdam 28 februari 2019, ECLI:NL:RBROT:2019:1591